OV KSČM P Í S E K

sídlo kscm

OV KSČM Písek, Žižkova třída 23/198,39701 Písek

tel: 382215101, 383835721

předseda: Jiří Lejčar

email: ovpisek@kscm.cz

Vratimov

NAVRCHOLU.cz

Písek KSČMAktualityAktuality KSČM ( Písecko )

Ze života a činnosti KSČM ( Jihočeský kraj - Písecko )

Z jednání diskusního klubu při OV KSČM o perspektivách života na vesnici

Ilustrační logo (3.7.2012)

Hodnocení politické, ekonomické a sociální situace na vesnicích v přípravě na volby do krajského zastupitelstva ukazuje:

 



            Hodnocení politické, ekonomické a sociální situace na vesnicích v přípravě na volby do krajského zastupitelstva ukazuje:

 Ø  KSČM i přes pokles členské základny má i v současnosti značnou volební podporu. Příčinnou souvislost vidíme v tom, že občané srovnávají současný život s tím, co bylo uděláno pro rozvoj zemědělské výroby a života za socialismu. Programový návrat k hospodaření soukromníků resp. sedláků a nadále je využíváno předností zemědělské velkovýroby.

  V rámci vypořádání se s minulosti byla zlikvidována většina JZD a všechny státní statky. Dokonce to jde tak daleko, že místo zemědělce se používá názvu farmář. Provedené změny mají za následek, že bylo zastaveno odstraňování rozdílů života mezi městem a vesnicí.

Současné problémy života na vesnicích 

            Hlavním zdrojem příjmů na vesnicích a příměstských oblastech je práce v zemědělství, důchody, řemeslná výroba a zaměstnání podle možnosti dopravy a cenové rentability.

            Přenos státní správy, po zrušení okresů na kraje a pověřené obce, není plošně kryt potřebnými finančními prostředky. Zákon o rozpočtovém určení daní stanoví, že pro obce náleží 24,5%. Daně z venkova putují především do měst a obce ve svém vývoji zaostávají. Vláda tento problém dlouhodobě neřešila a to mělo za následek:

Ø  potíže s tvorbou obecních rozpočtů, zadluženost a snahám o prodej obecního majetku a pozemků

  Ø  obce do 5 ti tisíc obyvatel mají největší propad v daňových příjmech. V rozpočtech činí značnou položku výdaje na správu obce, zajištění výuky a docházky do školy, dopravy a údržbu silnic, ale i na zajištění činnosti hasičů, sportovců, kultury, včelařů a v neposlední řadě také životního prostředí.

  

Ø  stát se postupně zbavuje odpovědnosti i v sociální oblasti, krátí prostředky na sociální služby, včetně jejich převodu do oblasti podnikání. Značné úsilí vyžaduje získání dotací na projekty obcí z prostředků kraje, ministerstev a EU.

  Příčina je v tom:

  

Ø  že obce nemají dostatek prostředků na zpracování projektů a předfinancování. Jejich příprava je složitá a vyžaduje věcné úpravy, posuzování je často řešeno podle volebních výsledků nebo politické příslušnosti starosty.

  

Ø  pro malé obce je likvidační DPH. Vláda porušila závazek na spolufinancování regionálních projektů ve výši 7,5 %, což ohrožuje čerpání prostředků EU. Obce platí DPH i z prostředků EU. Zvýšení DPH není obcím kompenzováno a pro finance EU při vyúčtování není DPH uznatelnou položkou.

  

Některé další problémy:

 

Ø  chybí prostředky na investice a potřebné opravy majetku obcí

 Ø  nedostatek prostředků na školství zatěžuje obce a vede k požadavkům na zrušení nebo sloučení škol. S tím souvisí i nárůst výdajů na žáky pro obce, kde škola zůstala a v rodinách na dopravu.

  

Ø  podle zákona o vodovodech a kanalizacích, včetně čističek, má obec za povinnost jako provozovatel založit fond oprav těchto zařízení. Na to nejsou prostředky a tak se to obchází, hledá se i řešení pronájmem, ale to se okamžitě projeví v ceně vodného a točného.

 

Ø  požární ochrany je řešena pomocí dobrovolných hasičů. Většina jejich techniky je stará 40 – 50 let (přitom např. cisterna stojí 5 mil Kč). V důsledku úspor vázne i převod techniky od Hasičského záchranného sboru.

  

Ø   vážné problémy jsou i s opravami silnic a obecních cest

  

Ø  řešení dopravní obslužnosti má také své problémy v dojíždění do škol, zaměstnání, zásobování rodin a dostupnosti lékařské péče. Např. v Albrechticích mají smluvně zajištěnou ordinaci lékaře na půl dne v týdnu.

  

Ø  proti městům nutno ocenit větší soudržnost občanů prostřednictvím dobrovolných hasičů, sportovců, chalupářů. Tito se podílí i na zajištění kulturního a společenského života.

  

Ø  narůstají problémy i v tom, že Česká pošta bude postupně rušit své služby, plánuje rušení 2500 poštovních úřadů.

  

            V této spojitosti nutno ocenit činnost dobrovolných svazků obcí, které působí v rámci okresů. Své sehrály i veřejné protesty hasičů, zemědělců a občanů proti politice pravicové vlády, které podporuje nejen slovy, ale i účastí KSČM.

Z těchto důvodů, pod tlakem protestů i příprav voleb byla vládní koalice přinucena k některým řešením:

  

Ø  bylo umožněno obcím zvýšit výběr daní z nemovitostí, které zůstávají v rozpočtu obcí

  

Ø  bylo umožněno zvýšení výběru plateb za svoz netříděného odpadu, nejen u trvale bydlících ale i od chalupářů a zahrádkářů.

  

            Na základě této situace je nutno ocenit činnost „Sdružení místních samospráv“, které tlačí na vládu ohledně změn ve financování obcí. Své sehrály i protesty státních zaměstnanců a manifestace proti vládní politice. Z těchto důvodů vládní koalice byla přinucena projednat změnu zákona o rozpočtovém určení daní a navrhuje zvýšení příspěvku pro obce tak, že místo 6800,00 Kč dostanou 9000,00 Kč na každého občana žijícího v obci.

              KSČM prosazuje, aby stát poskytoval pomoc při proplácení projektů obcí.

  

Obecní a městské rozpočty.  HaNo – Braný 23. června 2012

  

            Poslanecká sněmovna v červnu projednala novelu zákona o rozpočtovém určení dan

Ø  úpravy jsou důležité a potřebné, KSČM je podporuje

Ø  narůstá zadluženost obcí a je potřeba řešení

Ø  krizové dopady v posledních dvou letech mají za následek výpadek příjmů daní téměř 30 miliard Kč

Ø  letos bude další výpadek, což bude mít vliv na obce, které nemají prakticky jiné rozpočtové příjm

Ø  celkem se přidá do rozpočtového určení daní 12 mld. Kč, ale na úkor státních dotačních programů, ze kterých jsou financovány centrálně rozvojové projekty obcí a měs

Ø  nejvíce mají získat obce a města od 500 do 50 tisíc obyvatel

Ø  jen mírně se polepší 378 obcí do 200 obyvatel, které mají velkou rozlohu

Ø  projednávané úpravy tohoto zákona mají platit od příštího roku

            Vláda mění pouze přerozdělování, protože v příštím roce těchto 12 mld. Bere z tzv. konsolidačního balíčku.

            KSČM souhlasí a podporuje změny rozpočtového určení daní pro města a obce. Navrhuje ale jiné řešení v rozpočtových příjmech obcí v části sdílených daní z dosavadních 21,4 % na 25 %.

Vstup do EU má za následek:

Ø  prudké snížení zemědělské výroby, ztrátu soběstačnosti a závislost na dovozu potravin a zemědělských surovin

Ø  rozdílná dotační politika v Německu, ale i v Polsku snižuje konkurenční schopnost našich zemědělců

 Ø  současné zrušení dotace na tzv. „zelenou naftu“ jsou toho důkazem. Proto KSČM plně podporuje požadavky zemědělců a účastní se protestů.

  Ø  změny v sortimentu výroby, pobírání podpory za neobdělanou půdu a stanovení podmínek pro chovy dobytka prohlubují problémy především v cenové oblasti

  Ø  prodej pozemků spekulativnímu kapitálu i ze zahraničí

 Ø  dovoz potravin především z Polska a Německa

  Ø  omezení a rušení chovů, snížená produkce ovoce a zeleniny, brambor a vajec.

              Nejvíce se dováží maso, sýry, máslo. Příčinou je rozdílná politika a vyjednané podmínky s EU v oblasti dotací. Proto dovozy z Německa a Polska škodí našim zemědělcům. Cílem je ovládnout náš trh a oslabit konkurenci našich zemědělců.

              Současný stav je výsledkem vyjednaných podmínek při vstupu do EU. Vláda se v té době zavázala utlumit zemědělskou a potravinářskou výrobu od 40 %.

              Naše okresní konference i VIII. sjezd KSČM přijal opatření v tom, že podporujeme vyjednávání lepších podmínek pro zemědělskou výrobu v ČR.

             Podle údajů Zemědělského svazu ČR v letošním roce, sice částečně, vzrostl vývoz zemědělských produktů, hlavně obilí. Nadále však více dovážíme. Největší schodek je u dovozu masa v částce 3,8 mld. Kč. Dovezli jsme maso za 5,2 mld. Kč. Příčinou je i snížení výroby krmiv pro výrobu masa.

             Stát nechrání zemědělce před dovozem dotovaných potravin. Přitom dotuje zemědělce, kteří nechají půdu ladem nebo nechávají dobytkem spásat trávu. Výsledkem je, že dnes v rodinách se hovězí vytratilo z jídelníčku pro svou vysokou cenu. Do této situace v současnosti vstoupila opět vláda rozpočtové odpovědnosti s tím, že zrušila „zelenou naftu“.

              Zemědělci mají nárok na vrácení 60 % spotřební dně. Důvodem je, že nepoužívají většinou silnice, na jejichž údržbu je tato daň určena. Po zrušení zelené nafty budou platit za litr nafty o 12,- Kč víc než v Rakousku a o 9,- Kč víc než v Polsku. Tím chce vláda získat na úkor zemědělců celkem 1,8 mld. Kč.

  Závěry

             Socialismus měl v životě na vesnicích řadu předností, někdy i chyb. Dnes si občané uvědomují, jaké měly životní jistoty, nemuseli se bát o práci, že budou mít problémy dostat se k lékaři či na nákupy.

             Všem nám jde o důstojný život, včetně zajištěného stáří. V současné době s podporou pravicové vládní koalice je to řešeno jen pro bohaté a majetné.

             Politický tlak na KSČM slouží k odvádění pozornosti od církevních restitucí, asociálních škrtů, korupce a nesplněných předvolebních slibů. I přes ostrou antikomunistickou kampaň sledujeme vzestup volebních preferencí ve prospěch KSČM.

             Vnitřní rozpory, korupce a osobní prospěch jsou příčinou rozpadu ODS. Proto i na našem okrese se řada bývalých členů ODS zapojila do TOP 09, SNK-ED a nyní budou usilovat o oklamání a hledání volební podpory formou vzniklého občanského sdružení Jihočeši 2012, v jehož čele na kandidátce je bývalý starosta Luboš Průša.

             Závěry a poznatky z dnešního jednání využijeme v rámci okresu v obsahu agitace především na vesnicích.    

autor: Redakce
© KSČM 2003 - 2014. Všechna práva vyhrazena